Meer inspiratie

De 5 meest voorkomende opmerkingen over spelen met loose parts

...en hoe je ermee kan omgaan. Spelen met loose parts kan een heleboel rommel opleveren en wijkt af van het beeld dat mensen hebben van je werking. Soms zijn het de begeleiders zelf die twijfelen, soms de ouders die met een opmerking komen en misschien zien de buren vanuit de verte dat er bij jullie op een andere manier gespeeld wordt.


 

Zorg dat je niet met je mond vol tanden staat: met een sterke visie en wat uitleg kom je al ver.

We geven alvast een voorzet met wat antwoorden op de meest voorkomende opmerkingen of vragen van ouders, buren, bezoekers ...

“Het is hier zo rommelig”

  • We hebben goed nagedacht over welke dingen we buiten laten liggen en welke dingen we mooi opbergen.
  • Het materiaal ligt overal verspreid zodat kinderen goed zien wat er allemaal voorhanden is om mee te spelen.
  • We laten materiaal bewust liggen zodat kinderen deze kunnen ontdekken terwijl ze aan het spelen zijn. Op die manier krijgen ze de hele tijd nieuwe impulsen in hun spel.

“Het is hier zo vuil”

  • Tijdens de dag hebben we verschillende manieren om het materiaal speelklaar te blijven zetten. 
  • Tijdens het spelen proberen we zo min mogelijk op te ruimen. We controleren het materiaal op het einde van de dag: wat vuil is maken we samen met de kinderen terug proper.

“De begeleiding staat erbij en kijkt ernaar”

  • We vinden het heel belangrijk dat de kinderen het spelen zelf gaan aansturen. Het is de bedoeling dat ze de omgeving vormgeven. Dat stimuleert hun ontwikkeling doordat ze experimenteren en het verhoogt hun speelplezier. Da’s pas echt vrije tijd! Er zijn al veel situaties waarin kinderen doen wat de begeleiding zegt.
  • Dat klopt. De begeleiding is aan het observeren hoe de kinderen spelen. Op basis van die observatie gaan de begeleiders nieuw materiaal selecteren om de volgende dag klaar te leggen.
  • De rol van de begeleiding is om ervoor te zorgen dat iedereen kan meespelen en dat de kinderen geen onaanvaardbare risico’s nemen.  
  • De begeleiding heeft het materiaal klaargelegd en gecontroleerd of het allemaal wel geschikt is om mee te spelen.

“Al jullie speelgoed is afval”

  • We spreken dan ook graag van speelmateriaal: Het gaat om materiaal waar je mee kan spelen, maar dat niet per se bedoeld is om mee te spelen. Het is belangrijk voor ons en de kinderen dat je speelmateriaal op verschillende manieren kan gebruiken.
  • Wat je ziet liggen, dat zijn loose parts. Het is materiaal dat we verzameld hebben omwille van hun specifieke eigenschappen.
  • We gebruiken een checklist waaraan het materiaal moet voldoen voor het aan de kinderen wordt gegeven. We halen bijvoorbeeld spijkers uit houten planken en je zal hier geen materiaal aantreffen met scherpe randen waar kinderen zich aan kunnen snijden. We controleren het materiaal als het binnenkomt en telkens bij het opruimen.

“Het is hier gevaarlijk”

  • Risico’s leveren aan de kinderen speel- en leerkansen op. Het is voor ons belangrijk dat kinderen een risico kunnen inschatten en de keuze mogen maken dat risico te nemen. En tegelijk vermijden we onaanvaardbare risico's, die mogelijk ernstige ongevallen opleveren. Wanneer we merken dat een risico onaanvaardbaar is, treden we altijd op.
  • Onze begeleiders hebben heel wat handvaten meegekregen om ervoor te zorgen dat de risico’s zoveel mogelijk beperkt blijven. Ze grijpen altijd in wanneer ze zien dat een kind onverantwoorde risico’s neemt.

De inhoud voor dit stuk ontwikkelden we samen met onze speelkameraden van VDS vzw.
Ga je hier graag met je team verder mee aan de slag?

Boek een vormingssessie

 

...en hoe je ermee kan omgaan. Spelen met loose parts kan een heleboel rommel opleveren en wijkt af van het beeld dat mensen hebben van je werking. Soms zijn het de begeleiders zelf die twijfelen, soms de ouders die met een opmerking komen en misschien zien de buren vanuit de verte dat er bij jullie op een andere manier gespeeld wordt.


 

Zorg dat je niet met je mond vol tanden staat: met een sterke visie en wat uitleg kom je al ver.

We geven alvast een voorzet met wat antwoorden op de meest voorkomende opmerkingen of vragen van ouders, buren, bezoekers ...

“Het is hier zo rommelig”

  • We hebben goed nagedacht over welke dingen we buiten laten liggen en welke dingen we mooi opbergen.
  • Het materiaal ligt overal verspreid zodat kinderen goed zien wat er allemaal voorhanden is om mee te spelen.
  • We laten materiaal bewust liggen zodat kinderen deze kunnen ontdekken terwijl ze aan het spelen zijn. Op die manier krijgen ze de hele tijd nieuwe impulsen in hun spel.

“Het is hier zo vuil”

  • Tijdens de dag hebben we verschillende manieren om het materiaal speelklaar te blijven zetten. 
  • Tijdens het spelen proberen we zo min mogelijk op te ruimen. We controleren het materiaal op het einde van de dag: wat vuil is maken we samen met de kinderen terug proper.

“De begeleiding staat erbij en kijkt ernaar”

  • We vinden het heel belangrijk dat de kinderen het spelen zelf gaan aansturen. Het is de bedoeling dat ze de omgeving vormgeven. Dat stimuleert hun ontwikkeling doordat ze experimenteren en het verhoogt hun speelplezier. Da’s pas echt vrije tijd! Er zijn al veel situaties waarin kinderen doen wat de begeleiding zegt.
  • Dat klopt. De begeleiding is aan het observeren hoe de kinderen spelen. Op basis van die observatie gaan de begeleiders nieuw materiaal selecteren om de volgende dag klaar te leggen.
  • De rol van de begeleiding is om ervoor te zorgen dat iedereen kan meespelen en dat de kinderen geen onaanvaardbare risico’s nemen.  
  • De begeleiding heeft het materiaal klaargelegd en gecontroleerd of het allemaal wel geschikt is om mee te spelen.

“Al jullie speelgoed is afval”

  • We spreken dan ook graag van speelmateriaal: Het gaat om materiaal waar je mee kan spelen, maar dat niet per se bedoeld is om mee te spelen. Het is belangrijk voor ons en de kinderen dat je speelmateriaal op verschillende manieren kan gebruiken.
  • Wat je ziet liggen, dat zijn loose parts. Het is materiaal dat we verzameld hebben omwille van hun specifieke eigenschappen.
  • We gebruiken een checklist waaraan het materiaal moet voldoen voor het aan de kinderen wordt gegeven. We halen bijvoorbeeld spijkers uit houten planken en je zal hier geen materiaal aantreffen met scherpe randen waar kinderen zich aan kunnen snijden. We controleren het materiaal als het binnenkomt en telkens bij het opruimen.

“Het is hier gevaarlijk”

  • Risico’s leveren aan de kinderen speel- en leerkansen op. Het is voor ons belangrijk dat kinderen een risico kunnen inschatten en de keuze mogen maken dat risico te nemen. En tegelijk vermijden we onaanvaardbare risico's, die mogelijk ernstige ongevallen opleveren. Wanneer we merken dat een risico onaanvaardbaar is, treden we altijd op.
  • Onze begeleiders hebben heel wat handvaten meegekregen om ervoor te zorgen dat de risico’s zoveel mogelijk beperkt blijven. Ze grijpen altijd in wanneer ze zien dat een kind onverantwoorde risico’s neemt.

De inhoud voor dit stuk ontwikkelden we samen met onze speelkameraden van VDS vzw.
Ga je hier graag met je team verder mee aan de slag?

Boek een vormingssessie

 





Laat je nog meer inspireren


© 2024 Speelmakers CV - BTW BE 0689.927.742 - info@speelmakers.be
inhoud ontwikkeld samen met VDS vzw
fotografie door Wildebras & Speelmakers - privacy policy - cookie policy - sitemap Quoted: Websites met méér
Schrijf in voor de update!

Laat je mailadres achter voor inspiratie en nieuws over loose parts play